The Beautiful Grey
ENTRY ABOUT LINKS STUFFS NEWER OLDER +FOLLOW

Tips SPM / Study ???
Assalamualaikum & goodmorningafternooneveningnight 
Yaww, Hi semua , apa khabar ? hehe . Ok kali nie , aku nak story sikit pasal tips study ? whattt kau bagi tips ? hhaha ok . *tiba tiba rasa cam post kali ni ada sumbangan . wkwk selalu meraban je . ehh kjap ade sumbangan ke ? erkk ok,act post ini ditujukan khas untuk SPM candidates atau mana mana pelajar yang mahu belajar .

CAUTION !!!
kalau rasa anda tak boleh "in" dengan tips ini,saya menasihatkan supaya anda cuba untuk mengindari diri anda dari meneruskan bacaan . Sebarang effect tidak akan ditanggungjawab. aicheee .

1 - Kita kene sayang semua subjek yg kita pelajari .Ye semua .

2 - hormat cikgu kita / sesiapa yang bagi kita ilmu,bukan sekadar hormat sahaja,jangan bagi mereka terasa dengan sikap kita.

3 - Jaga hubungan dengan Allah , parents , siblings , guru , kawan-2 sama ada yang baik & tak baik . ehemm. 

4- Jaga batasan antara lelaki & perempuan , lelaki-lelaki , perempuan-perempuan . aichee :p hehe . ehh ni pun kena juga tau . 
5-Jauhi encik malas ? aku rasa semua tips ni mesti ada kann . Act, memang susah nak hindari diri ini dari encik malas , jadi apa kata kalau kita malas kita ingat tujuan kita studi, apa jasa kita untuk diri,parents.

6- Aku suka guna motto first thing first .Ok , dahulukan apa yang terdahulu , means as student keutamaan kita yang umum adalah belajar jadi apa yg kita kene dahulukan ? belajarkan . Aku selalu guna motto ni kalau nak capai matlamat senang je tak payah guna minyak ,lagi pon sekarang minyak dah mahal . ehhh apa aku merapu haha :p

7- Cuba sayang subjek yang kita tak suka , well kalau korang pernah baca post2 aku yang dulu kala , aku ada benci *bukan benci tpi kurang kasih sayang terhadap satu subjek ini , iaitu Chemistryyy , tadaaa :p hihi, tapi Alhamdulillah , akhirnya dia telah berjaya mencuri hatiku aichee.Macam mane dia berjaya curi ? next post yea i cerita :p

8 - Sentiasa baca doa sebelum belajar , rajin rajin la baca ayat krusi , selawat , zikir . Ohh ya , bila kita studi kita dengar lagukann ? cuba dengar zikirullah masa studi , In Shaa Allah otak kita lagi mudah menerima , lagu nasyid ke . Kalau nak dengar lagu faveret korang pun boleh untuk elak mengantuk . Tapi kalau ade masa dengar2 la zikirullah tu secara tak langsung , otak berkembang dan mudah ilmu nak masuk  .

9- STAY UP ? ok kalau nak stay up , kita kena tahu titik tidur kita . Contoh , kalau aku punya titik tidur , pukul 12.30 malam .Kalau tidur time tu (tepat ) aku boleh bangun pukul 4.30 . Tapi kalau tidur awal / lambat memang tak boleh la nak bangun pukul 4.30 . Kalau korang nak tahu titik tidur korang, kene buat experiment la tak pon praktiskan . Nak stay up tapi takut bangun lambat ? sebelum tidur baca 3qul ,doa tidur , baca zikir fatimah (SubahanAllah 33X , Alhamdulillah 33X , Allahuakbar 33X) , tepuk bantal 3 kali niat hati nak bangun pukul sekiannn .tak kira la lewat mana pun kita tidur in shaa Allah keesokan harinya bila kita bangun rasa segar , rasa macam ada dua orang kekuatan dalam badan kita. sis dan bro yang study tu boleh try ni . Zikir Fatimah . Nak nak lagi time agsiment berdebukk di bahuu :p
10- Solat Dhua ? kalau ada masa boleh tunaikan solat sunat dhua , even aku tak selalu amalkan , boleh juga baca doa dhua , kann ada lagu UNIC-Doa Dhua . kalau selalu dengar boleh ingat , so kalau rasa xsempat nak solat dhua *yela tu x sempat :p boleh baca doa ni . Solat sunat dhua ni kalau selalu amalan in shaa Allah , rezeki mudah masuk :p .
Hhehe banyaknya tips jahhh , whaha ok ini je tips yang dapat aku kongsikan . Harap-2 dapat membantu . Sebab aku ni memang malas dalam study tpi aku selalu ikut tips yang aku kera-kera ni :p nanti aku update lagi tips ni sebab rasa ada banyak lagi tapi sebab nak cepat ni hehe . Oh yaa wish me luck ea test driving wkwkw padahal ujian komputer je puihhh .

Written by me at 16:15 | 0 Grey(s)
<$CommentPager$>
<$I18NCommentAuthorSaid$>

<$BlogCommentBody$>

<$BlogCommentDeleteIcon$>
<$CommentPager$>

<$BlogItemCreate$>